Тема. Узагальнення знань учнів за темами: «Московська держава у
ХУІ-ХУІІ ст.» , «Польща у XVI- першій половині XVII ст. », «Культура
і наука Західної, Центральної і Східної Європи в XVI-XVII ст.»
Мета: перевірити
рівень засвоєння учнями матеріалу; визначити якість набутих учнями знань,
умінь, навичок під час дидактичної гри.
Тип уроку:
контроль знань.
Обладнання:
репродукції картин Дієго де Сільва Веласкеса «Прядильниці»,Рембрандта Ван Рейна
«Урок анатомії», Альбрехта Дюрера «Чотири апостоли».
Форма уроку :
дидактична гра.
Дидактична гра
«Історичні пазли».
Для проведення
дидактичної гри «Історичні пазли» клас , одним з відомих методів, поділити на
три групи . В групах обрати командира та секретаря. На дошці вивісити три
відомі картини періоду Відродження розрізані на ЗО частин. Кожна з частин
пронумерована по колу( на зворотному боці) , так що учні можуть спостерігати не
зображення , а цифри . Цифри першого кола від 1 до 18 мають завдання першого
рівня , цифри другого кола від 19 до 28 мають завдання другого рівня , а цифри
центру - 29 , З0 мають завдання третього рівня. Команди , по черзі, обирають
цифри . При вірній відповіді відкривається «лице» картинки , при невірній -
залишається у попередньому вигляді . Команди відповідають на питання до тих пір
, поки не зможуть назвати автора та назву перевернутої картини. Команда . яка
виконає завдання першою, отримує від 10 до 12 балів, другою - від 7 до 9 балів
, третьою — від 4 до 6 балів, якщо не знайде вірну відповідь — від 1 до 3 балів
. Оцінювання проводить командир команди , в залежності від участі і
результативності членів команди.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
7
|
17
|
28
|
29
|
З0
|
23
|
8
|
16
|
27
|
26
|
25
|
24
|
9
|
15
|
14
|
13
|
12
|
11
|
10
|
Завдання до
картини Дієго де Сільва Веласкеса «Прядильниці»:
І рівень (від 1
до 18)
І.Як звали
батька Івана IVГрозного ? (Василь III)
2.Який титул
отримав Іван Грозний у 1547році ? (Цар)
З.Яку назву мав
законодавчий кодекс Московської держави затверджений у
1550році?
(Судебник)
4. Скільки
гвардійців служило у «Обраній тисячі» Івана Грозного ? (1070 чол.) 5.Яка подія
розпочалася у Московській державі у 1565 році? (Опричнина)
6.У якому році
опричники вчинили розгром Новгорода? (1570р.)
7. 3 якими
країнами воювало Московське царство у Лівонській війні? (Польща, Литва, Швеція)
8.Земский собору
1598році обрав царем... (Бориса Годунова)
9. У якому році
Лжедмитрій І вступив у Москву? (1605 р.)
10.Яке місто під
час селянської війни під керівництвом І.Болотнікова було затоплене ворогом?
(Тула)
11.Хто виступив
ініціатором другого народного ополчення? (Кузьма Мінін)
12.Яку назву
отримали в історії 1598-1613 рр. («Смутні часи»)
1З.У результаті
розколу у російській церкві виник рух... («старообрядників»)
14.Хто очолив
другу селянську війну у Росії? (Степан Разін)
15.Яку продукцію
вивозила Польща в країни Західної Європи? (Пшеницю,
ячмінь, овес,
льон, хміль, шкіру, сало , худобу)
16.Скільки
дворів прикріплювалося до фільварку?(30-40)
17. Чим
обмежувалася влада польського короля?(Сеймом)
18.Як називається відновлення
впливу католицької церкви? (Контрреформація)
II рівень (від 19
до 28)
19.Гуманізм
—це...(Повага до людини, віра в її сили і здібності)
20.Він був
видатним художником, скульптором, архітектором, вченим і конструктором. Він
проектував мости, дороги, конструював зброю, костюми і технічні прилади. Хто
він? (Леонардо да Вінчі)
21.Розписи
кімнат Ватикану «Афінська школа», «Диспут»
здійснив...(Рафаель
Санті)
22.Назвіть
основні принципи культури Відродження. (Гуманізм, емпіризм, реалізм, критика
феодалізму і католицької церкви)
23.Представником
якої країни є Альбрехт Дюрер ?(Німеччина)
24.Назвіть
автора фантазії «Утопія». (Томас Мор)
25.Видатним
математиком Західної Європи був... (Рене Декарт)
26. У якому році
у Москві був відкритий «государів Печатний двір»? (1563р.)
2 7. Мініатюра -
це... (живопис малого розміру)
28. Основний
напрямок християнства у Московській державі. (Православ'я)
III рівень(29,30)
29.У якій з країн
раніше розпочалася селянська війна: у Німеччині чи Московському царстві? (У
Німеччині, 1525р.)
З0. Система
боярських кормлінь - це...(Спосіб утримання посадових осіб за рахунок місцевого
населення)
Завдання до
картини Рембрандта ван Рейна « Урок анатомії»:
І рівень (від 1
до 18)
1. У якому році
народився Іван IV Грозний? (1530р.)
2. Як звали
митрополита, який коронував Івана IVна царство?
(Макарій)
З. Яку назву мав
урядовий кружок , створений Іваном Грозним у 1549 році?
(Вибрана Рада)
4. Хто призначав
керівників Приказів? (Цар)
5. Які ви знаєте
символи опричника? (Мітла, собача голова, чорне вбрання)
6. Назвіть роки
Лівонської війни. (1558-1583рр.)
Хто став царем
після смерті Івана IV ? (Його син Федір)
7. Яке справжнє
ім'я Лжедмитрія І ?(Григорій Отреп'єв)
8. Хто очолив
першу селянську війну у Московському царстві ? (І.Болотніков)
9.”Семибоярщина”
оголосила царем малолітнього сина Сигізмунда ІІІ... (королевича Владислава)
10.Московське
ополчення очолив... (Д. Пожарський)
11.Кого обрав
царем Собор 1613 року? (Михайла Федоровича Романова)
12.Яку назву мав
Звід законів, прийнятий у 1649р. Земським Собором?
(Соборне
уложення)
13.Формування абсолютистської
держави в Росії почалося за царя...(Олексія Михайловича Романова)
14.Яку назву
мала земля у Польщі з усіма житловими і господарськими
будівлями, на
якій феодал вів своє господарство?(Фільварок)
15.Магнати-
це...(Великі землевласники у Польщі)
16.Зяких палат
складався польський сейм? (Сенат та палата послів)
17.Основною
галуззю економіки Польщі у XVI ст. було... (Сільське господарство)
18.У 1569 році ,
після підписання унії між Польщею і Литвою , була створена нова держава... (Річ
Посполита)
II рівень (від 19
до 28)
19.Реалізм -
це... (Бачення світу таким, який він є)
20.Яку культуру
називають античною?(Культуру стародавнього світу)
21. Скульптор,
живописець, архітектор. Військовий інженер і поет; учасник боротьби за свободу
Флоренції. Хто він? (Мікеланджело)
22.Кого
називають « королем живописців і живописцем королів»?(Тиціана)
23...- мистецтво
проектування і будівництва будинків,
а також: інших
споруджень
відповідно до призначення, сучасних технічних можливостей,
естетичних
поглядів суспільства. (Архітектура)
24.Представником
якої країни є Дієго де Сільва Веласкес? (Іспанія)
25.Назвіть
автора п'єси «Гамлет» . (Вільям Шекспір)
26.Автор праці «Про
обертання небесних сфер»(Микола Копернік)
27. Фреска - це...
(Розпис стін)
28.Юріїв день - це...(Право
переходу селянина від одного поміщика до іншого у визначений термін).
III рівень (29,30)
29.Що викликало
розкол у російській церкві? (Реформа Никона)
30.Чиї інтереси
представляв Василь Шуйський? (Бояр)
Завдання до
картини Альбрехта Дюрера «Чотири апостоли»:
І рівень (від 1
до 18)
1. У якому році
Іван IV вінчався на царство? (1547)
2.Коли відбувся
перший Земський Собор? (1549рю)
З Яку назву мали
органи центрального управління у Московському царстві за Івана Грозного ?
(Прикази)
4.Яка подія
відбулася у Московському царстві у 1572 році?
(Скасовано опричнину)
5.Хто очолював
похід 1582р. на Сибір? (Єрмак)
6.Після страти
Лжедмитрія І царем Московським став...(Василь Іванович Шуйський)
7.Яку назву мав
уряд із семи бояр на чолі з князем Федором Мстиславеьким?
(«Семиборщина»)
8. У 1608році
Московським царем став...(Лжедмитрій II)
9.Коли відбулося
остаточне закріпачення російських селян? (1649р.)
10.Шляхта —
це... (Лицарі, які отримали землю за службу)
11.Назвіть дату
Юріїва дня. ( 26 листопада)
12.Насильницьке
втручання у внутрішні справи держави — це... (Інтервенція)
13. Чому
припинила існування династія Рюриковичів? (Федір Іванович був бездітний, помер
у 1598р.)
14.Яку назву мав
церковний Собор 1551 року? («Стоглавий»)
15.Яка країна
стала батьківщиною Ренесансу ? (Італія)
16.Коли
відбулася перемога об'єднаних польських та українських військ над
Туреччиною?
(1621р.)
17.Яку назву має
ще відома картина Леонардо да Вінчі « Джоконда» ( «Мона Ліза»)
18. Чиї інтереси
представляв Василь Шуйський ? (Бояр)
II рівень (від 19
до 28)
19.Емпіризм —
це... (Досвід, як засіб пізнання світу)
20.Представником
якої країни Бенвенуто Челліні? (Італія)
21.У якому жанрі
написаний твір Франсуа Рабе «Гаргантюа і
Пантагрюель»?
(Роман-казка)
22.Італійський
вчений, винахідник телескопа. (Галілео-Галілей)
23. У якій
країні був збудований собор Паризької Богоматері ? (Франція)
24.Гравюра
-це... (Різьблення по дереву, металу)
25.Автор картини
«Повернення блудного сина» (Рембрандт ван Рейн)
26.Вивчав
передачу інфекції і заходи боротьби з нею італійський вчений... (Дж. Фракостро)
27.Вотчина - це...
(Земельне володіння , передавалося у спадщину )
28.Як звали
живописця, який розписав Благовіщенський собор? (Феодосій)
III рівень (29,30)
29.Які функції
виконували губні старости?(Суд і управління на місцях)
З0.Які Прикази
існували у Московській державі? (Розрядний, помісний, посольський...)
Підсумки уроку.
Нагадати порядок
оцінювання роботи. Учням, що прагнуть поліпшити оцінку, пропонується
підготувати вдома письмове повідомлення.
Домашнє
завдання.
Підготувати
повідомлення на одну з тем:
Реформи Івана
Грозного.
Опричнина та її
наслідки для Росії.
«Смутні часи» в
Росії.
Брестейська унія
159броку.
Виховний захід з
теми: „Московська держава в XVI-XVII ст.”
Усний журнал „За
свободу рідної землі”
За свободу
рідної землі
Усний журнал
Мета: виховувати
почуття любові до батьківщини на прикладі героїв -українців, які повторили
подвиг Івана Сусаніна - героя визвольної боротьби, яку вів руський народ проти
польських та шведських інтервентів на початку XVII ст.
Обладнання: портрети
Івана Сусаніна, Іллі Савелійовича Кравчука; карти: «Росія у XVII ст.» , «Національно-визвольна
війна українського народу у 1648-1657рр.», « Велика Вітчизняна війна
1941-1945рр.»
Сторінки
журналу:
І.Людина
легендарної слави —Іван Сусанін.
2.Людина з
пісні.
3. У перших боях
з фашизмом.
4.Школяр-герой
Микола Молчанов.
1 сторінка.
Восени 1967р. у
старовинному руському місті Кострома , на Молочній горі урочисто було відкрито
пам'ятник Івану Сусаніну - людині легендарної слави. Коли з монумента впало
покривало , тисячі людей побачили висічену з білого каменя п'ятиметрову фігуру
селянина-патріота. Лівою рукою він спирається на посох, жестом правої нібито
попереджає :» На Руську землю ворогам дороги немає! Тут їх чекає погибель!»На
постаменті короткий напис:»Івану Сусаніну - патріоту землі Руської».
На початку XVII ст. у межі
руських земель увірвались польські та шведські феодали, які прагнули підкорити
собі Московську державу. Вороги, захопивши Смоленськ, Новгород, Москву,
грабували та вбивали мирних жителів, встановлювали жорстокі порядки. І там , де
вони проходили, горіли пожежі, пустіли міста та села, бур’яном заростаючи,
недостиглі поля.
Народ піднімався
на боротьбу. На усю країну пролунав заклик Кузьми Мініна : „Краще смерть, ніж:
чужоземне іго!” Іноземних загарбників скрізь зустрічами колами, сокирами,
вилами. Скрізь створювались партизанські загони, народне ополчення. 26 жовтня
1612р. ополченці , розгромивши ворога, звільнили Москву.
Старовинні
документи зберегли свідчення про героїв того часу, віддавши життя заради свого
народу.
На початку
березня 1613 р. здійснив свій безсмертний подвиг селянин с. Домніно Іван
Осипович Сусанін.
Вигнані з Москви
іноземні загарбники невеликими загонами розсіялися по країні. Вони грабували
населення, розорювали цілі уїзди . Польські шляхтичі спалили та пограбували
багато міст, тисячі жителів були вбиті та закатовані.
В той час
обраний Земським собором на престол молодий цар Михайло Романов знаходився у
своїй вотчині , у с. Домніно Костромського повіту. Польські феодали були
незадоволені рішенням Земського собору, у якому говорилось:» Литовського та
шведського королів та їх дітей та інших німецької віри та ніяких іноземних
держав на Московське царство не обирати...». Це рішення позбавило інтервентів
можливості посадити на руський трон свого ставленика королевича Владислава. їх
підтримали і деякі руські бояри-зрадники. Інтервенти прагнули розшукати царя,
щоб вбити його. Одного разу загін чисельністю 60 чоловік, на конях та з
собаками, у завірюху збився з дороги і набрів на с.Дєрєвєньки, що у З
кілометрах від Домніна. Непрохані гості увірвалися до хати Сусаніна. Вони
шукали поводиря.
Іван Йосипович
Сусанін був 20 років старостою у с.Домніно. Його знали як людину добру та
справедливу. У нього була донька Антоніда та знаходилися на вихованні два
хлопчики-сироти.
Ворожі вершники
вимагали ,щоб Сусанін провів їх у Домніно, пропонували за послугу гроші,
погрожували смертю у разі відмови. Старий мешкав. Між тим , попереджений про
небезпеку зятем Сусаніна Богданом, цар виїхав з Домніна до Костроми та сховався
за мурами Іпат'євського монастиря. Загарбники зраділи, що нарешті Сусанін
погодився стати поводирем. Він вирішує згубити ненависних ворогів.
Зранку старий
повів загін ворогів по річці Корбі, вище починалися непрохідні місця. На вигляд
місцевість була прекрасною: луки, ялинки, але ходити було небезпечно через
«вікна» ( глибокі, наповнені водою та вкриті осокою ями). Якщо людина ступала в
одну з таких ям ,її швидко затягувала трясина. Саме тут , за народними
переказами, і здійснив свій подвиг Сусанін. Довго йшли повз берега. Сусанін
сподівався , що йому вдасться втекти, та прив'язаний вірьовками до двох коней,
ніяк не міг вибрати момент. Поки йшли повз річку, коні провалились у трясину та
потопли, почалася завірюха. Загін увійшов до лісу. Раптом старий швидким ударом
посоха вибив з рук шляхтича вірьовку і стрибнув у кущі. Ворог вистрілив та
промахнувся. На Сусаніна накинулися собаки, за ними підоспіли декілька поляків.
Перших двох ворогів старий звалив дубиною, але інші настигли його.
Ти збрехав нам!
- кричали вони, оточивши поводиря.
Так, з цього
лісу вам не вийти. Ви тут загинете ,- сказав Сусанін.
Знесилені,
замерзлі вороги просили селянина вивести їх з лісу, пропонували за це не тільки
життя , а й усе награбоване золото. Але Сусанін був непохитним. Шляхтичі
накинулися на нього і порубали шаблями.
До ранку
завірюха затихла . Довго селяни шукали Сусаніна. Під вечір Богдан Саблін з
сусідами набрів на замерзлих загарбників, а потім знайшли тіло Сусаніна.
Поховали
старосту спочатку під Домнінською церквою, а потім залишки перенесли на
територію Іпат'євського монастиря. Родину Сусаніна цар нагородив землею у
довічне користування.
На протязі
століть письменники і поети , композитори і художники оспівували у своїх творах
славного патріота. Яскравий образ героя створив поет К Ф. Рилєєв у вірші-думі
«Іван Сусанін». Життю та подвигу Івана Сусаніна присвятив свою безсмертну оперу
композитор М.І.Глінка. Прем'єра відбулася 27 листопада 1836р. у Петербуржському
Большому театрі. Образ героя втілений у металі та камені - у барел'єфі
пам'ятника «Тисячоліття Росії» скульптора М.О.Мікешина, встановленого у
Новгороді у 1865р. На тему подвигу Сусаніна у XIX і на початку ХХ ст.
Були розписані чайні та столові сервізи російських фарфорових заводів. У 1938
році с. Молвітіно Костромської області було перейменоване на с. Сусаніно.
2 сторінка
Історія
свідчить, що протягом тривалої боротьби нашого народу проти ворогів подвиг Сусаніна
був повторений багатьма патріотами.
Через 35 років
після гибелі Сусаніна героїчний вчинок здійснив український селянин Микита Галаган.
Це було під час
національно-визвольної війни українського народу під керівництвом Богдана
Хмельницького. У середині XVII ст. Зранку 15 травня 1648р. біля
м. Корсунь Богдан Хмельницький розташував своє військо на узвишші у вигляді
півмісяця, начебто збираючись атакувати ворога всіма своїми силами. Між: тим
він задумав знищити противника іншим методом. Вибрав розторопного та досвідченого
воїна, козака Микиту Галагана, Хмельницький доручив йому небезпечне та важливе
завдання: Галаган повинен був піти у стан до ворона .В той же час Хмельницький
направив до урочища Крута Балка козацький полк під командуванням Максима
Кривоноса. Козакам було наказано у лісі, біля села Гороховці, зробити завал та
перекопати дорогу глибоким ровом, влаштувати вздовж: вузької долини засаду та
поставити там гармати.
Виконуючі
завдання Хмельницького, Микита Галаган пробрався до ворожих укріплень , де був
схоплений . Під тортурами він став нібито видавати таємницю про кількість
війська у Хмельницького. Хитрість Хмельницького вдалася. Повіривши козаку,
поляки за наказом гетьмана Потоцького почали відступати. Величезний обоз рушив
у путь. Вози, навантажені награбованим добром, вишикувались чотирикутником у
вісім рядів , у середині чотирикутника просувалась артилерія та коні. З кожного
боку чотирикутника йшла піхота на чолі з Потоцьким та Калиновським. Для того ,
щоб не зустрітися з козаками , вороги вирішили йти обхідним шляхом . І тут
Микита Галаган запропонував себе у поводирі, тому що він добре знає місцевість
і покаже тільки йому відому дорогу.
Верст десять
йшли спокійно . Раптом показався козацький загін. Поляки захвилювались. А
вершники, наблизившись, відкрили вогонь і почали переслідувати відступаючого
ворога, поки не дійшли до Гороховців. Тут рух противника зупинив завал та рів.
По задуманому плану в цей час на шляхтичів усією силою кавалерійської атаки
накинувся полк Кривоноса і відбив більшу частину обозу.
Роковим місцем
для поляків була галявина лісу. Тут дорога спускалася з крутого схилу і знову
піднімалася на гору . Вздовж: долини на декілька верст йшов викопаний глибокий
рів. Пушки і вози поляків , коли їхали з гори , попадали у цей рів. Почалася
паніка, давка. Під напором тиснучих позаду звалилися у рів і загинули велика
кількість ворогів. Інші кинулися хто куди. Сотні поляків потрапили в полон , у
тому числі коронний гетьман Потоцький і гетьман Калиновський.
Микиту Галагана
вороги жорстоко замордували. Патріот допоміг одержати перемогу ціною власного
життя. Подвиг цей став широко відомий в Україні . Бандуристи співали пісню ,
яка прославляла «героя Микиту», який віддав своє життя за свободу рідної землі.
З сторінка
Подвиги у
традиціях Івана Сусаніна здійснювали і в мирний час. Селяни допомагали міліції
та прикордонним військам боротися з диверсантами. 14 лютого 1941 року житель
села Россохач Висоцковського району Дрогобичської області Ілля Савелович
Кравчук нагороджений медаллю «За бойові заслуги». Чим же заслужив український
колгоспник Кравчук цю високу бойову нагороду у мирний час.
Про це з
подробицями розповідається у документі: « ЗО квітня 1940р. організував
ліквідацію озброєної банди...( 28 чоловік), яка намагалася перейти кордон, і з
ризиком для життя прийняв у цій ліквідації особисту участь».
Це відбулося у
трьох кілометрах від рідного села Россохач. Ілля Савелович сторожував
заготовлений колгоспом ліс. Раптом до нього підійшов вдягнений у цивільний одяг
чоловік. Почалася розмова. Потім на тихий свист невідомого з кущів вийшли троє,
а потім ще п'ять чоловік. Під верхнім одягом у них була схована зброя:
пістолети, гранати, автомати. Коли вони впевнились, що Кравчук добре знає цей
район, невідомі запропонували йому за платню провести їх до кордону. Спочатку
він навідріз відмовився від пропозиції, тому що це було небезпечно для нього та
його родини ( поруч була застава ). Та бандити наполягали. Кравчук вирішив схитрувати. Після показного
роздуму та коливання він погодився стати провідником, при умові, що отримає
добру винагороду.
- Ось тобі сто карбованців, принеси хліба,
сала, цигарок, - сказав главарь.
Кравчук узяв
гроші і пішов у село, звелів дружині приготувати продукти, а сам побіг до
сільради і по телефону про все розповів черговому прикордонної застави.
Скоро Кравчук з'явився
до лісу з продуктами. Коли бандити сіли їсти, він краєм вуха вловив розмову
двох з них. Один щось запідозрив і пропонував негайно знищити Кравчука. Другий
не погоджувався:
- Вбити завжди
встигнемо. Треба пообіцяти добрі гроші, а за них він і душу продасть. Нехай тільки
доведе до кордону.
Почувши таке,
колгоспник нічим не видав свого хвилювання. «Угода» відбулася. Кравчуку
пообіцяли заплатити по 50 карбованців з кожного з 28 чоловік. Гроші зараз же
були зібрані, але головний віддав Кравчуку тільки 50 карбованців і сказав:
Це тобі аванс.
Залишок отримаєш на кордоні.
Як стемніло
озброєна група попрямувала до кордону. Попереду йшов Кравчук, якого охороняли
два бандити з пістолетами напоготові. Витримки, сили та спритності Кравчуку
було не займати: він йшов швидко і впевнено, Через деякий час вони підійшли до
місця засідки прикордонників. Влучивши зручний момент, Кравчук відкинув убік
своїх конвоїрів і відскочив у кущі, сховався у нічній пітьмі. Бандити опинились
у кільці і почали відстрілюватися. Та завершення бою було визначене: троє з
бандитів були вбиті, інші захоплені прикордонниками. Пізніше стало відомо , що
це була диверсійно-бандитська група, яка виконувала завдання фашистської
розвідки.
Так український
колгоспник забезпечив прикордонникам ліквідацію чергової провокації фашистської банди на західному
кордоні своєї Батьківщини.
4 сторінка
З жовтня 1943р.
спецкори ТАРС А. Глєбов та П. Баранников надрукували у газеті «Радянська
Україна» очерк, у якому розповідали про невідомого підлітка, який знищив загін
німецько-фашистських загарбників.
У кінці
журналісти писали:» Де він зараз, цей достойний син українського народу,
гордість селища Баранівка? Слава про нього, горда воїнська слава летить по всій
Чернігівщині, летить по селам та містам, хатам і полям звільненої землі».
Про цей подвиг
розповідали на допитах німецькі військовополонені, які врятувалися від загибелі
у болоті, куди завів їх маленький герой без імені. Тільки після війни вчений
-історик, у минулому офіцер К.А. Прилито , після тривалих пошуків встановив ім'я
героя.
Коля Молчанов
розповів , як відбувалися події:
«19 вересня
1943р. усі жителі с. Баранівка , захопивши свої пожитки , виїхали до річки
Ревна і розташувалися табором у сосновому лісі. Я, моя мама, бабуня, два брати
та сестра облаштували собі землянку на пагорбі. 20 вересня мама послала мене
додому погодувати курей і подивитися, що відбувається у селі. Там я побачив
німецьких солдат та обоз. Городами та рівчаками я вибрався з села, пробіг лісом
і повернувся у свій табір. До цього часу нашим вже хтось повідомив, що у
Баранівці знаходяться німці. Весь табір рушив з місця і заховався за болтом у
лісі.
Візок, у якому
ми їхали , залишився недалеко біля річки. Під час тривоги у таборі мене послали
привести вола, щоб переправитися на інший берег. Коли ми заїхали в річку , наш
візок зламався і зупинився. В цей час від с. Баранівка німці відкрили вогонь по
річці.Я зіскочив з візка і заховався у кущах. Через деякий час приїхав офіцер
на коні і став вимагати від хворої бабуні показати дорогу на с. Каменський
хутір...Я чув, що фашист погрожував застрелити бабуню, якщо вона не покаже
дорогу. Тоді я вирішив стати поводирем, вести гітлерівців , та не до
Каменського хутору, а до топкого болота
Я вийшов з кущів
і сказав офіцеру:
- Бабуня хвора. Вона вже три роки не
підіймається. Дорогу на Каменський хутір я знаю добре і проведу вас коротким
шляхом.
Так я став
поводирем. Рух до с. Каменський хутір німецький загін з великим обозом почав з
Зарівнянського бугра приблизно за годину до заходу сонця. Барановський ліс і
весь масив на багато кілометрів на північний захід Баранівки я знав добре. Усю
ніч з 20 на 21 вересня я водив німецький загін, за яким тягнувся обоз.
Користуючись тим , що у лісі багато боліт, я декілька разів повертав знову до
Баранівки. Потім знову вів загін на Каменський хутір. Фашисти не відпускали
мене від себе, побоюючись, щоб я не втік.
Нарешті, вийшли
до трясучого урочища Царево. Тут на десятки кілометрів розкинулося величезне
болото. Скоро у ньому почали в'язнути солдати, коні, повозки, пушки . Я сказав
офіцеру, що зовсім близько є гарна дорога. Він віддав наказ своїм солдатам
переправитися на острівець , що лежав поруч. При переправі у болоті залишився
весь обоз. В цей час фашисти послали вперед для пошуків гарної дороги
російських військовополонених. Двоє з них домовились зі мною втекти, коли ми
вийдемо в умовне місто. Німці, які залишилися , стріляли і кричали. Я говорив
офіцеру:
- Болото кінчається. Тут поруч дорога на
Каменський хутір.
...Коли попереду
показався розлив річки Снов , я і двоє військовополонених стрибнули у кущі, і
скориставшись темнотою , пробралися до лісу.
Скоро ми прийшли
до Баранівки. У селі були радянські бійці. Я доклав командиру, що завів німецький
загін у болото і там зав'язло багато фашистів, але частина може врятуватися і
через село Скачок вийти до села Каменський хутір.
Разом з
червоноармійцями я проїхав до села Скачок, Радянські воїни відрізали дорогу
німцям, які виходили з болота. Тут фашисти здавалися в полон».
8 червня 1970р.
Микола Миколайович Молчанов був нагороджений за свій подвиг медаллю «За
відвагу».
Епілог:
Ми знаємо, що
вчинки героїв надихають інших, кличуть на подвиг. Скопіювати подвиг неможливо -
він завжди проявляється у конкретних умовах і готується всім життям людини .
Про це свідчать наведені приклади. Подвиги ці типові, та саме у цій типовості і
полягає їх велике громадське значення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий